نگاهی به گذشته مارک زاکربرگ
تاریخ ایجاد: 26ام خرداد, 1401

اولین بار در سال ۲۰۰۷ بود که مجله معتبر Forbes درباره مارک زاکربرگ مقاله ی کوتاهی را چاپ کرد. در آن زمان این مجله پر بود از تصاویر پول دار ترین و موفق ترین افراد آمریکا و حضور جوانی مانند زاکربرگ در آن تعجب های بسیاری را برانگیخت. فوربس در مطلب 15 سال پیش خود در رابطه با این فرد نابغه چنین نوشته :
«شایعه هایی که در اطراف سیلیکون ولی دهان به دهان می شود، حاکی از آن است که شبکه اجتماعی فوق العاده محبوب زاکربرگ می تواند به ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار دست پیدا کند. به نظر ما این پیش بینی کمی غیر معقول می آید. فیسبوک در حال حاضر تنها ۱۵۰ میلیون دلار درآمد سالانه دارد و مارک زاکربرگ برای اینکه بتواند به ارزش پیش بینی شده دست پیدا کند، باید ۳۰ برابر فروش بیشتری داشته باشد».
فوربس، و خیلی های دیگر در آن زمان، پتانسیل های فیسبوک را دست کم گرفته بودند.
در سال های اولیه رشد فیسبوک، بسیاری انتظار داشتند که این شرکت به درخواست خرید کمپانی های بزرگی همچون یاهو و مایکروسافت پاسخ مثبت دهد، اما زاکربرگ هرگز محصولی که ساخته بود را از خود یک لحظه هم جدا نکرد. اکنون که 18 سال از تاسیس فیسبوک گذشته و نام تجاری آن به متا تغییر کرده است، متا یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیا به حساب می آید.
مارک زاکربرگ که اکنون 38 سال دارد در این سن موفقیت هایی را تجربه کرده که کمتر کسی در تمام طول زندگی خود می تواند به آن ها دست پیدا کند. این میلیونر خود ساخته جوانترین فردی است که تا به حال در لیست میلیونر های فوربس قرار گرفته. میلیونری که با گرم کن های ورزشی خود به یک نماد تبدیل شده و الگویی برای نسل جوان به حساب می آید.
جیم بریر، سرمایه گذاری که شرکتش در آغازین روزهای فعالیت فیسبوک، ۱۲ میلیون دلار بر روی آن سرمایه گذاری کرد، با لبخند از اولین جلسه اش با زاکربرگ یاد می کند و می گوید: «من یک لیوان شراب سفارش دادم و مارک یک اسپرایت. از وی سؤال کردم که چرا با من نمی نوشد و او پاسخ داد که هنوز ۱ ماه مانده تا به ۲۱ سالگی (سن قانونی مصرف مشروبات الکلی در آمریکا) برسد.»
زاکربرگ در حالی که مشکلاتی همچون شکایت دوستش مبنی بر مالکیت فیسبوک را پشت سر گذاشت، توانست در طول سالیان گذشته با هوشمندی و خرید اینستاگرام که خیلی ها این تصمیم را احمقانه خطاب کردند، سرمایه شخصی خود را چند برابر کند و طبق گزارش فوربس به عدد 139 میلیارد دلار دست یابد. البته زاکربرگ تنها در زمینه مالی پیشرفت نداشت و از لحاظ جنبه های مدیریتی نیز توانست به یک چهره ایده آل تبدیل شود. در حالی که چند سال پیش او یک پسر سر به هوا و بازیگوش بود که سرمایه گذارانش را نگران می کرد، اکنون تبدیل به مدیری محبوب و قابل اتکا شده است.
استیو چن،یکی از مؤسسان یوتوب، قبل از اینکه سرویس ویدیو آنلاین و محبوب خود را راه بیندازد، مدتی کوتاه در فیسبوک کار می کرد. چن تعریف می کند که روز مصاحبه در برابر زاکربرگ ۲۰ ساله قرار گرفت و عجیب ترین لحظات زندگی خود را تجربه نمود. «به یاد دارم که او هر بار که سوالی از من می پرسید به جای اینکه به پاسخ من دقت کند مدام با بلکبری خود مشغول به بازی می شد. من با خود می گفتم که خدایا آیا من باید این مصاحبه را ترک کنم؟ آیا این بچه هرگز بزرگ می شود؟»
چن ادامه می دهد: «اگر او با همان روش زاکربرگ ۲۰ ساله به کار خود ادامه می داد، متا هرگز به جایگاه کنونی دست نمی یافت.»
اکنون که کاربران شبکه های اجتماعی زاکربرگ از مرز 1 میلیارد نفر عبور کرده است، میتوان او را به عنوان موفق ترین جوان آمریکایی شناخت که الگوی مفتخری برای زمینی هاست.